Što je zapravo papercraft?

Malo za početak – upoznavanje pojmova

Papirnati modeli također se nazivaju i modelima od kartona (card models), „papekura“ ili„papercraft“ su zapravo modeli konstruirani uglavnom od listova čvrstog papira, papirnatih ploča, kartona ili pjene.

spongebob_papercraft_by_ddi7i4d-d4si3b7Možemo ovo shvatiti kao širu kategoriju koja u sebi obuhvaća origami i kartonsko modeliranje. Origami je proces izrade papirnatih modela iz jednog lista papira bez upotrebe ljepila ili izrezivanja dijelova papira tokom cijelog procesa izrade.Kartonsko modeliranje ili modeliranje od papira je izrada modela u mjerilu od jednog, dva ili više listova papira ili kartona na koji su isprintani dijelovi. Ti se dijelovi sijeku i savijaju u oblike te se lijepe zajedno. Pepakura je umjetnost kombiniranja raznih modela za izradu kompleksnih kreacija kao što su nosivi oklopi, likovi u prirodnim veličinama, pa čak i replike raznih modela oružja u omjeru 1:1.
Postoje čak printeri koji unaprijed izrezuju gotove dijelove isprintane na papiru, ali u večini slučajeva, a posebice kod nas nisu dostupni pa je potrebno isprintane dijelove ručno izrezivati škarama ili skalpelom. Rubovi se savijaju prema unuta ili prema van… sve ovisno o modelu i dijelu koji izrezujemo, a lijepe se lijepilom za papir ili pak bijelim ljepilom za drvo ili drvofixom (moja osobna preporuka je koristiti uhu ljepilo u stiku). U ovom modeliranju dijelovi modela su unaprijed obojeni, te tako nema potrebe naknadnog bojanja istih nakon izrade modela, a opet neki sami još ručno boje i uređuju model i detalje na njemu. 34

Ovisno o papiru od kojega izrađujemo model, njega možemo premazati lakom tj. premazom za fiberglass kako bi model duže trajao te kako bi bio čvršći no o tome neki drugi put. Na internetu postoje mnoge stranice gdje se okupljaju ljudi koji izrađuju na ovaj način oklope i odijela tipa „Iron Man“, „Star Wars“ i sl. u prirodnoj veličini te ih koriste u brojnim prigodama. Papirnato modeliranje može biti i predložak za izradu drugih rekvizita od raznih materijala.

Malo o povijesti. Ovaj tip zabave postao je popularan kroz časopise u ranim godinama dvadesetog stoljeća. Popularnost ovog modeliranja je procvjetala tokom drugog svijetskog rata kada je papri bio jedan od rijetkih produkata čija se proizvodnja nije smanjila zbog utjecaja ratovanja.

Mikromodeli – dizajnirani i objavljeni u Engleskoj 1941. su postali vrlo popularni i postigli su skoro stotinjak različitik modela od arhitekture, brodova, zrakoplova i sl. Kako se u to vrijeme pojavio i plastični kit za izradu modela, ovaj oblik modeliranja od papira je lagano pomaknut u drugi plan.

defiant10Kako se nacrti za papirnate modele mogu lako naći na internetu te se mogu jednostavno isprintati i složiti tako se ovdje (na netu) razvila velika ponuda i potražnja za istim modelima. Komercionalne kompanije koriste čak ove modele za jedan oblik svoga reklamiranja.

Dostupnost brojnih modela na internetu za malo novca ili u večini slučajeva besplatno, ponovno je podiglo popularnost ovih modela širom svijeta. Printanje kod kuće također omogućuje promjenu omjera modela na gore ili dolje vrlo jednostavno te se tako ovi modeli ponovno vračaju na „tržište“.

Oni koji su vještiji u ovom modeliranju obično se bave izradom od početka ili „scratchbuild“ metodom. Obično crtaju sami modele ili ručno ili pak uz pomoć nekakvog softwarea kao što je Rhino 3D, 3DS Max, Blender i sl., a za rastavljanje istih modela na dijelove pogodne za printanje i slaganje koriste program od Tama Softa – Pepakura Designer ili pak Waybe ili Dunreeb Cutout i druge.

Korištenje 3D modela uvelike pomaže u konstrukciji papirnatih modela, a najveći izvor takvih modela su upravo video igre. Video igra se npr. mora prebaciti na računalo te se3dsmax_2010_800px raznim metodama modeli ekstraktiraju iz igre u razne oblike koje podržavaju 3d programi, a najpoznatiji su .obj, .3ds … Metode izrade modela obično ovise o vještinama i alatima dostupnima subjektu. Isto ovisi i o teksturama za modele, bojama. Svaki program na svoj način eksportira teksture iz jednog oblika u drugi. Teksture prvo moraju biti obrađene u programima za 3d modeliranje gore spomenutima kako bi se mogle prebaciti u programe za rastavljanje modela u dijelove pogodne za ispis na papiru.

Kako danas gotovo svatko može izraditi svoje nacrte za papirnate modele tako gotovo da i nema ograničenja u njihovoj izradi, oblicima. Vozila raznih oblika, automobili, kamioni, svemirska vozila su najčešći oblici modela u ovom tipu modeliranja. Kako bi modeli izgledali što realnije možemo koristiti i stvarne fotografije ovih predmeta prilikom izrade tekstura za njih u 3d programima. Kako smo rekli, najviše prevladavaju modeli izrađeni prethodno za video igre.

10646936_10202674034907387_594894528803426641_n

Leave a comment